Visie inclusie
Inclusief onderwijs als hefboom voor een inclusieve samenleving.
In overeenstemming met het VN-Verdrag inzake de rechten van personen met een handicap, laten we ons inspireren door de definitie van inclusief onderwijs van Giangreco.
Giangreco stelt dat binnen inclusief onderwijs:
â– alle leerlingen welkom zijn
â– we in onze klassen een gewone verdeling zien zoals in de maatschappij
â– leeftijdsgenoten essentieel zijn opdat er op die manier wederzijds effect kan plaatsvinden op ‘het zijn’ en het leren van elkaar
â– leerlingen in hun natuurlijke omgeving naar school gaan
â– er een evenwicht is tussen sociaal-emotioneel leren en schools leren
â– er een permanent proces plaatsvindt van zoeken, handelen en bijsturen
â– de samenwerking met ouders en leerling is cruciaal. We zien hen als evenwaardige partners, als ervaringsdeskundigen. De onderwijs- en ondersteuningsnoden + redelijke aanpassingen + leerdoelen worden samen met hen opgesteld.
â– sommige leerlingen het gemeenschappelijk curriculum met een eigen spoor volgen. De drie inclusievragen zijn voor ons richtinggevend
​
​
​
​
​
​
​
​
​
​
​